Sivut

torstai 31. lokakuuta 2013

Part One: Dubai ja synttäripäivä

Dubain ensimmäinen reissupostaus tuleepi tässä ja toinen myöhemmin. Ensinnäkin matkustamista rakastavina meille Dubai tarjosi loistavan loman ja elämyksen kaikkinensa! 11.-20.10. tehty matka sai alkunsa anopin ja appiukon ideasta lähteä miehen perheen voimin juhlimaan pirteää viiskymppistä anoppiamme johonkin lämpimään, jossa saisimme nauttia vielä takuuvarmasta auringosta pimeän syksyn keskellä. Koska aikaa lomalle oli 10 päivää, karsiutuivat kaikki kauimmaiset kaukokohteet pois ja jäljelle jäi Aramiemiraattien Dubai. Onneksemme, sillä kohde oli nappivalinta.

Tässä viiskymppisen synttärisankarimme juhlapäivää. Majoitumme kuuden hengen porukalla Suha Hotel Apartments-hotellissa Jumeirahin alueella. Näkymät huoneistomme ikkunasta olivat mukavanlaiset. Koko viikon aurinko paistoi täydeltä terältä ja lämpötila huiteli + 40 `C kieppeillä.

Dubain lomamme pähkinänkuoressa:

- Majoituimme Jumeirahin alueella Palmusaaren kupeessa. Tätät aluetta voin suositella eniten: meri lähellä, mukavia putiikkeja, paljon hotelleja, hyviä ravintoloita.
- Parhaan illallisen nautimme synttärijuhlapäivänä Blue Jade-ravintolassa Ritz-Calrtonissa. Palvelu oli vailla vertaa ja aasialaisen keittiöt herkut suussa sulavia.
- Paras lounge bar rannalla: Ritz-Calltonin La Baie. Kun näkee kuvat, ymmärtää miksi.
- Hemmottelua: sain valehtelematta elämäni parhaimman spa-hoidon Ritz-Carlton Spassa ja samaa sanoivat seurueemme naiset. Hot Stone hoito 60 minuuttia maksoi alle 100 € ja oli jokaisen senttinsä väärti!
- Suosittelemme Dubai Private Tourin järjestämiä aavikkosafareita. Vuokrasimme porukallemme oman Hummerin kuskeineen ja kokemus aavikolla huristaessa oli mieleenpainuva. Päivä huipentui illalliseen aavikolla.
- Nähtävyydet: Burj Khalifa - maailman korkein rakennus, Dubai Downtown - Burj Khalifan ympärillä, The Dubai Fountain - eränlainen show on musiikin tahdissa räiskivät suihkulähteet. Kaunista katseltavaa!
- Ostokset: Mall of the Emirates - yli 500 huippumerkin liikettä, The Dubai Mall - laajin ja paras valikoima Dubailla laidasta laitaan kaikkea. Gold Souk - sympaattista perinteisempää Dubaita, erityisesti kultaa etsiville. Kulta on merkittävästi edullisempaa Dubaissa kuin Suomessa.
- Tekemistä: Kävimme Atlantis-hotellin Aquaventure-vesipuistossa Palmusaarella yhden päivän. Nautimme auringosta ja lilluimme altaissa sillä välin, kun hurjapäisimmät kävivät hurjia vesilaskuja läpi.
- Ilmapiiri: maassa maan tavalla ja sen tapoja ja kulttuuria kunnioittaen. Äärimmäisen ystävällinen palvelukultturi ja rauhallisuus jäi ensimmäisenä paikasta mieleen.

Perjantaiaamuna 18.10 kun anoppi täytti virallisesti 50-vuotta, tilasimme ruusupuskan hänelle huoneistoomme aamuksi. Anoppi oli ilonen jo tästäkin pienestä yllätyksestä, mutta kokonainen päivä täynnä yllätyksiä oli vielä edessäpäin.

Emme kertoneet päivän kulkua etukäteen, vaan pidimme juhlakalua jännityksessä loppuun asti. Aamulla kävimme pienellä sympaattisella ostoskadulla syömässä ja rentouduimme altaalla. Synttärisankari sai samalla porukaltamme lahjaksi laatulaukun, korun ja minun näppäränä tytönä photoshopilla askarteleman kortin, jossa oli koko juhlaseurueen nassut. Päivällä kävelimme kulman taakse Ritz-Carltoniin ja La Baie-lounge baariin drinksuille. Meille kolmelle naiselle olin varannut etukäteen netistä samasta hotellista kuumakivi- ja aromaterapiahoidot, joissa rentouduimme ihan koko kropalla.

La Baie-loungen ja hoitojen jälkeen suuntasimme hotellillemme ja illalla oli vuorossa vielä samassa Ritz-Carltonissa illallinen Blue Jade-ravintolassa. Kävimme varaamassa pöydän etukäteen aiemmin viikolla synttärisankarilta salaa ja jo sillon saimme varsin loistavaa palvelua. Ja millä hinnalla söimme: saimme kolmen ruokalajin menun reilulla 30€/hlö. Tällaisilla summilla ei syödä kolmen ruokalajin menuuta Helsingissä - summa olisi voinut olla kolminkertainen, niin maukasta ruoka oli ja puitteet ihanat.

Vaikka tiesimme etukäteen että Dubaissa ei juuri kävellä, meidät yllättivät kävelyteiden melkein totaalinen puuttuminen ja suuret etäisyydet. Dubai oli vielä suurempi kuin ajattelin. Vaikka Dubai on hyvin pitkälti tekemällä tehty, kävimme myös vanhemman Dubain alueella kiertelemässä ja löysimme ihania pieniä kojuja ja basaareja. Reippaasti matkaan vaan, etenkin jos paikasta on ennakkokäsityksiä.

Synttäripäivä Dubaissa oli mahtava ja parasta oli nähdä sankarin onnellinen ilme, kun koko perhe oli koolla. Ja me koko joukolla nautimme täysin siemauksin lämmöstä ja puitteista, joita matka ja päivä meille tarjosivat.

Huomenna koittaakin taas perjantai ja ensimmäinen glöginmaistelu entisten kollegojen kera. Joulu on jo ovella, tai vähintäänkin rappukäytävässä saapumassa.

1. Näitä kuvia katellessa matkakuume vain kasvaa.. ;) onneks ei ole kuin kaksi kk niin pääsee lämpimään.

1. Sitä jaksaa odottaa ja kuukausi menee yllättävän nopeasti! Täytyy tulla kurkkimaan puolestaan sitten sinun reissukuulumisia :)

2. Kuulostaapa upealta lomalta. Ihania kuvia ja pieni auringon pilkahdus tänne harmauteenkin.

1. Loma oli ihana mutta ihana siitä teki myös ihmiset, miehen vanhemmat, joiden kanssa harvoin ehtii viettää tällaista laatuaikaa :)

3. Luen näitä suurella mielenkiinnolla, sillä tiedossa on pieni ex-tempore-lähtö samaan suuntaan. Puheiden mukaan aika uskomaton paikka todellakin. Oleilitteko paljon ulkona? Nuo päivälämpötilat vähän arveluttavat...

1. Suosittelen, sillä Dubai jakaa mielipiteitä. Paras on mennä itse kokemaan ja suunnitella loma hyvin etukäteen - sillä tekemistä kyllä riittää kun ottaa selvää! Oleilimme joka päivä ja otimme aurinkoa reippaasti isoilla suojakertoimilla, ilma oli sen verran kostea aavikosta huolimatta että pärjäsi tosi hyvin :)

4. Ihania kuvia, näitä katsellessa matkakuume sen kun pahenee :) Viikonloppuna pitäisikin varailla hotellia juurikin tästä samaisesta kaupungista... Tosin matkaan on vielä aikaa:)

1. Oi, pidin kyllä Dubaista todella paljon joten hyvän kohteen olette valinneet! Jos haluatte olla hyvällä sijainnilla, katsokaa Dubai Marinan/Jumeirahin alueelta :)

5. Upeita kuvia, tuolla on vielä joskus käytävä! Voisiko uudet postaukset saada tilattua suoraan sähköpostiin, eli voisitko lisätä sivupalkkiin mahdollisuuden?

OmaDeco by J on pieni siivu mielenkiinnon kohteitani, jossa keskitytään sisustamiseen ja asumiseen. Ole hyvä ja jätä puumerkkisi, otan erittäin mielelläni vastaan kommentteja! Paljon kiitosta!